Friday, August 05, 2016

Assalamualaikum.

Sebelum ini Mama pernah kongsikan yang kami sedang mencari tadika untuk AmmarDan akhirnya, kami memilih untuk mendaftarkan Ammar di tadika ABS.

Alhmdulillah, setakat tiga bulan ini, Ammar nampak sangat seronok untuk ke tadika. Bangun pagi pun ceria dan nampak tak sabar-sabar untuk ke tadika. Bila balik pun, muka Ammar penuh dengan senyuman.


Sangat berbeza berbanding keadaan semasa kami hantar Ammar ke taska semasa umurnya tiga tahun. Masa itu kami masukkan dia ke taska untuk beri dia peluang bergaul dengan rakan-rakan. Harapan kami supaya Ammar dapat berkembang dari segi percakapannya (Ammar mempunyai masalah speech delay).

Mama masih ingat lagi, masa tu memang susah sangat Ammar nak ke taska. Pagi-pagi lagi dia akan menangis. Bila dihantar juga ke taska, muka dia muram je, tak ceria langsung. Dan bila balik taska, mesti hidung penuh dengan kesan hingus kering.

Nasib baiklah Ammar cuma pergi ke taska selama beberapa bulan sahaja, itupun banyak hari yang ponteng. Kadang-kadang tu, dalam sebulan dia cuma pergi dua minggu sahaja.

Dan sebelum kami daftarkan Ammar ke tadika, kami selalu cakap kat dia nanti dia kena pergi sekolah. Dan dia cakap "tak nak school, takut, teacher marah". Masa ini Ammar baru boleh bercakap sikit-sikit, itupun masih lagi pelat.


Mama tanya pada Ammar, "teacher marah macam mana?" Dan Ammar akan buat lakonan semula kononnya teacher tarik telinga dia. Bila saya tunjukkan gambar cikgu-cikgu di taska lamanya, Ammar tunjuk pada seorang cikgu.

Mama cuba tunjuk pada cikgu-cikgu yang lain, dia geleng kepala. Dia cuma tunjuk pada cikgu yang sama. Beberapa kali juga Mama tunjuk gambar tersebut pada masa yang berlainan, dan jawapannya tetap sama.

Dari dulu lagi Mama memang kurang senang dengan cikgu yang seorang ini. Setiap kali Mama ambil dan hantar Ammar, muka cikgu ni masam mencuka. Cikgu-cikgu yang lain ok je, tak ada masalah.

Mama pun tak pasti samaada cerita Ammar ni betul atau tak. Sebelum ini memang Ammar tak pernah cerita. Ye la, dia belum pandai bercakap. Dan bila dah boleh bercakap, barulah cerita itu keluar dari mulut dia.

Tapi perkara ini memang membuatkan Mama sangat teliti untuk memilih tadika terbaik buat Ammar. Dan Alhamdulillah, Mama berpuas hati dengan tadika ABS. Semoga Ammar dapat belajar dengan baik. Aminn.


Sila tinggalkan komen anda di sini. Saya amat menghargainya. Terima kasih. =)

by MamaBard . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates